Gry planszowe jako wsparcie rozwoju dziecka
Gry Planszowe są wspaniałą rozrywką i nauką oraz idealną okazją do spędzania czasu w gronie rodziny lub przyjaciół. Granie w gry planszowe wzmacnia więzi rodzinne i poprawia relacje między dziećmi a rodzicami lub opiekunami. Wspólne wyzwania, śmiech i emocje mogą pomóc w tworzeniu trwałych wspomnień i pozytywnych doświadczeń. Dzieci bardzo chętnie grają w gry planszowe i przy tym się rozwijają. Gry planszowe stanowią doskonałą kombinację zabawy i nauki, która może przynosić wiele korzyści dla rozwoju dziecka i rozwinąć wiele umiejętności.
Jakie cechy i umiejętności mogą rozwinąć u Twojego dziecka gry planszowe?:
Planowanie i strategia: Wiele gier planszowych wymaga od graczy myślenia strategicznego i planowania ruchów. Dzieci muszą przewidzieć skutki swoich działań i podejmować decyzje na podstawie dostępnych informacji.
Rozwiązywanie problemów: Gry często stawiają przed graczami różnego rodzaju wyzwania, które wymagają rozwiązywania problemów i myślenia kreatywnego.
Umiejętność logicznego myślenia: Wiele gier planszowych wymaga liczenia punktów, przesuwania się na planszy w zależności od wyników na kostce czy obliczania procentów. To doskonałe ćwiczenie matematyczne. Gry opierające się na matematyce, takie jak gry planszowe z rzutem kostką, kalkulacjami punktacji itp. to świetny sposób na naukę matematyki przez zabawę. Gry planszowe często wymagają planowania, podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów. To sprzyja rozwijaniu umiejętności logicznego myślenia.
Rozwój umiejętności decyzyjnych: Gry planszowe stawiają graczy przed różnymi wyborami, co pomaga rozwijać umiejętność podejmowania decyzji. To może być szczególnie przydatne dla dzieci, które uczą się, jak dokonywać właściwych wyborów.
Rozwój umiejętności językowych: Gry planszowe z kartami, instrukcjami lub pytaniami mogą pomóc dzieciom w rozwoju umiejętności czytania i rozumienia tekstu oraz zwiększyć zasób słownictwa.
Rozwijanie umiejętności społecznych, współpracy i komunikacji: Wspólne granie w gry planszowe uczy dzieci współpracy, komunikacji i negocjacji z innymi graczami. Muszą się porozumieć, aby osiągnąć wspólne cele lub rozwiązać konflikty. Gra w planszówki może być świetną okazją do budowania przyjaźni i spędzania czasu z rówieśnikami. Gry planszowe uczą współpracy, komunikacji i radzenia sobie z porażką. Dzieci uczą się czekać na swoją kolej, akceptacji zasad gry i fair play oraz słuchać innych graczy i rozwiązywać konflikty.
Umiejętności emocjonalne: Gry planszowe mogą pomagać dzieciom w radzeniu sobie z emocjami, zwłaszcza gdy przegrywają lub spotykają się z trudnościami.
Rozwijanie wyobraźni: Wiele gier planszowych ma tematykę fantastyczną lub fabularną, co może rozbudzać wyobraźnię dzieci i pomagać im w rozwijaniu kreatywności.
Rozwijanie kreatywności: Niektóre gry planszowe, takie jak gry strategiczne, wymagają kreatywnego myślenia i planowania. Gracze muszą często opracowywać nowe strategie, aby osiągnąć sukces.
Rozwijanie cierpliwości i wytrwałości: Gry planszowe uczą cierpliwości poprzez wymaganie oczekiwania na swoją kolej i wytrwałości w dążeniu do celu, nawet jeśli pojawiają się trudności.
Edukacja i wiedza ogólna: Gry planszowe często zawierają elementy edukacyjne, które pomagają dzieciom zdobywać wiedzę na różne tematy, takie jak historia, geografia, nauka czy sztuka.
Wspieranie nauki historii i kultury: Istnieją gry planszowe o tematyce historycznej i kulturowej, które mogą pomóc w edukacji i zrozumieniu różnych aspektów świata
Po jakie gry planszowe warto sięgnąć z dostosowaniem do odpowiedniego wieku?
Gry planszowe dla dzieci 3-5 lat
- 1000 pytań - gra Carotina 1000 pytań proponuje kompletny program nauczania progresywnego za pomocą bogato ilustrowanych, interaktywnych kart dydaktycznych. Gdy tylko dziecko udzieli prawidłowej odpowiedzi, długopis podświetli się i nagrodzi je wesołymi okrzykami.
- Bystre oczko - mądra, atrakcyjna graficznie i starannie wykonana gra przeznaczona dla młodszych dzieci. Polecamy do zabawy i edukacji zarówno w gronie rodzinnym, jak i w przedszkolach oraz szkołach w klasach 0-II. Gra rozwija umiejętność koncentracji, spostrzegawczość i refleks.
- Sokole Oko - nowa odsłona tradycyjnej i znanej już gry Sokole oko. Zadaniem w grze jest wyszukanie i dopasowanie jak największej ilości elementów na podstawie starannie dobranych fotografii. Gra wzbogaca słownictwo, gimnastykuje pamięć, ćwiczy refleks i koncentrację i generuje pozytywne emocje.
- Kotek Psotek - celem gry jest doprowadzenie zwierzątek do kryjówki, zanim kotek je dogoni. Kotek jest bardzo szybki, dlatego gracze będą musieli go przechytrzyć, wykorzystując skróty na planszy oraz kocie przysmaki. W grze nie występuje rywalizacja między graczami, ponieważ wszyscy mają wspólny cel. Rodzice będą mieli frajdę z pomagania swoim podopiecznym, a dzieci nauczą się logicznego myślenia, współpracy i radzenia sobie z emocjami.
- Chińczyk - to klasyczna gra dla najmłodszych z ulubionymi bohaterami bajki Rodzina Treflików. Trzeba pomóc Treflikom poukładać piłki, prowadząc wszystkie na środek pokoju i uważać na pozostałych graczy, których na pewno gracze spotkają po drodze.
- Grzybobranie - jeśli Twoje dziecko lubi rywalizację w grupie, ta gra planszowa będzie dla niego wymarzoną zabawą. Zawęża więzi społeczne, uczy rywalizacji, pokazuje czym jest wygrana, ale i w delikatny sposób zaznajamia malucha z uczuciem przegranej. Mogą w nią grać zarówno dzieci z rodzicami lub dzieci ze swoimi małymi rówieśnikami.
- Gorący ziemniak Junior - przezabawna gra rodzinna, sprawdzająca refleks. Kto potrafi najszybciej myśleć pod presją czasu?. W tej grze gracz ma tylko kilka chwil, by wymyślić odpowiedź na pytanie i rzucić Gorącego Ziemniaka przeciwnikowi. Trzeba pozbyć się Ziemniaka zanim upłynie czas i się sparzysz. Trzeba szybko odpowiadać łapać i rzucać celnie. Ten, kto trzyma ziemniaka musi udzielić odpowiedzi na czas na zadane pytanie. Po udzieleniu odpowiedzi jak najszybciej przekazujemy ziemniaka osobie po naszej lewej stronie i ona również musi udzielić odpowiedzi na to samo pytanie.
- Ślimaki to mięczaki - w tej grze w wyścigu wygra najwolniejszy ślimak, podczas gry dzieci nie znają kolorów ślimaków należących do rywali. Za pomocą kostek przemieszczają nie tylko swojego, lecz także pozostałe ślimaki. Rewelacyjna zabawa dla graczy w każdym wieku. Śpiesz się powoli! Gra "Ślimaki to mięczaki" zdobyła tytuł Najlepszej Gry Roku 2019 dla Dzieci.
- Ubongo Junior 3D - to doskonała gra dla najmłodszych fanów gier planszowych. Ma łatwe zasady rozwijające spostrzegawczość, logiczne myślenie oraz zdolności manualne. Gracze, na czas muszą zapełnić klockami 3D wzór wskazany im przez wylosowaną kartę. Następnie, z pozostałych klocków układają jak najwyższą wieżę, którą zmierzą linijką w kształcie żyrafy. Im wyższa wieża, tym więcej punktów otrzymają. Przestrzenne klocki pozwalają na fantastyczną zabawę w trzech wymiarach, a łamigłówki posiadają aż 4 poziomy trudności, co pozwala dostosować grę do umiejętności poszczególnych graczy.
Sprawdź: Gry planszowe dla pięciolatków w naszej Księgarni Edukacyjnej Mac
Gry planszowe dla dzieci 5-8 lat
- Superfarmer z Rancza - seria gier "Superfarmer" powstał, aby uczcić pamięć wybitnego polskiego matematyka, profesora Karola Borsuka, i przypomnieć sukces jego gry - hodowli zwierzątek. Genialny pomysł profesora Borsuka polegał na wykonywaniu rzutów dwiema dwunastościennymi kostkami i tym sposobem rozmnażaniu zwierzątek występujących na nich. Rzucając dwunastościennymi kostkami, staracie się zarządzać hodowlą. Macie do pomocy dzielne psy pasterskie, bo w pobliskim lesie na Wasze stada czyhają wilk i lis.
- Seria gier "Mistrz wiedzy" - seria gier "Mistrz Wiedzy" to proste gry edukacyjne stworzone dla dzieci w wieku od 6 do 9 lat, które rozpoczynają swoją przygodę ze szkołą. Gry obejmują tematy i treści poruszane w edukacji wczesnoszkolnej. Gry są o zróżnicowanym stopniu trudności dotyczących takich dziedzin jak np: ciało człowieka, kosmos, ruch drogowy, wynalazki, język angielski.
- Przewrotne żabki - rewelacyjna rodzinna gra logiczna o niezwykle prostych zasadach, które każdy opanuje w mniej niż minutę. Zadaniem gracza jest sprytne dokładanie swoich kolorowych żabek na planszę gry tak, aby finalnie było ich jak najwięcej. Trzeba dobrze kombinować, gdyż przeciwnicy mogą pokrzyżować plany.
- Jaś i Małgosia - zagubieni w lesie Jaś i Małgosia ujrzeli chatką ulepioną ze słodyczy. Strzeże jej jednak zła Baba Jaga, która nie pozwala dzieciom podjadać smakołyków. Trzeba pomóc im zabrać jak najwięcej słodyczy i uciec przed Babą Jagą.
- Chińczyk - klasyczny - gra planszowa, w której celem graczy jest wprowadzenie wszystkich pionków do "domku". Gracz może przesuwać swój pionek i zbijać pionki przeciwników - wszystko zależy od liczby oczek wyrzuconych na kostce. Gra rozwija spostrzegawczość, zdolność logicznego myślenia i umiejętność zgodnego współzawodnictwa.
- Pędzące żółwie - to doskonała zabawa dla graczy w każdym wieku, zaczynając od czasów późno-przedszkolnych, czyli od lat pięciu. To także największy bestseller Egmontu. Celem gry jest doprowadzenie swojego żółwia do grządki sałaty. Gracze mają do dyspozycji specjalne karty, za pomocą których żółwie przemieszczane są po trasie wyścigu. Podczas rozgrywki gracze często zmuszeni są przemieszczać żółwie należące do innych uczestników zabawy. Żaden z graczy nie wie jednak, jakiego koloru żółwie należą do przeciwników, co gwarantuje wyśmienitą zabawę i wielkie emocje.
- Domek Rebel - gra w której gracze mogą zaprojektować swój „Domek” i dobrze wykorzystać dostępną przestrzeń, gdyż później niezwykle trudno wprowadzić zmiany. W ciągu dwunastu rund gracz zbierze tyle kart, by zapełnić swoją planszę pokojami, wybrać kolor dachu i znaleźć miejsce na stylowe lub praktyczne dodatki, tworząc tym samym niepowtarzalny „Domek” z charakterem. Na koniec gracze porównują swoje dzieła i zliczają punkty za funkcjonalność, dobry projekt, jakość dachu i wykończenie całości. Piękno i różnorodność kart (prawie 100 unikalnych grafik) potęgują przyjemność płynącą z każdej rozgrywki.
- Mrówki - jest to gra na spostrzegawczość i refleks, zadaniem gracza jest odnajdywanie małych mrówek w wielkim mrowisku. Nie będzie to jednak takie łatwe, ponieważ mrówki są w różnych kolorach i mają różne numery – gracz będzie musiał jak najszybciej odnaleźć tę właściwą. Gra rozwija umiejętność szybkiego dodawania oraz spostrzegawczość. Wygra gracz, który odnajdzie najwięcej mrówek.
- Nie mów TAK, Nie mów NIE - fantastyczna gra dla dzieci i dorosłych, w której każdy musi popisać się wyobraźnią. Na grę składa się aż 900 pytań przygotowanych tak, byś mógł zwieść całą rodzinę. Pytania zostały podzielone na dwa poziomy zaawansowania: dla dzieci i dorosłych i obejmują zagadnienia m.in. z historii, geografii, muzyki, sportu czy telewizji. W tej grze gracze muszą odpowiadać na pytania bez użycia słów „tak” oraz „nie”, a także wykazać się zręcznością i szybką reakcją.
Sprawdź: Gry planszowe dla siedmiolatków w naszej Księgarni Edukacyjnej
Gry planszowe dla dzieci 8-10 lat
- Czacha Dymi - Czacha Dymi to nie tylko gra planszowa, ale również kopalnia ciekawych, zaskakujących i zabawnych informacji. Poza wiedzą, w grze przyda się odrobina szczęścia, taktyki i intuicji. Po drodze czekają na gracza roszady, przestoje i podchwytliwe pytania, od których "czacha dymi".
- Gra Pozorów - wszyscy grają równocześnie, gracze starają się jak najszybciej wyłożyć na stół wszystkie swoje karty. Aby wygrać, należy wykazać się spostrzegawczością i szybkością. Gra opiera się na efekcie Johna Ridleya Stroopa, psychologa, który odkrył, że NIE WSZYSTKO JEST TAKIE, JAKIE SIĘ WYDAJE!
- Moje na górze - co ma wielkie oczy? Strach? Wieloryb? Kot ze Shreka?, rozwiązań jest milion, wszystko zależy od wiedzy, pomysłowości i refleksu zawodnika. Odpowiadając, kładziesz swoją łapkę na stosie innych. Każda dobra odpowiedź, jakiej udzielisz, przesuwa Cię na górę stosu. Każda odpowiedź rywala – spycha Cię w dół. Kto będzie na górze w tym huraganie pomysłów?. Gracz prowadzący obserwuje klepsydrę i po przesypaniu się piasku mówi „STOP”. Gracz, którego łapka będzie w tym momencie na górze stosu, przesuwa pionek o jedno pole na planszy. Wygrywa właściciel pionka, który jako pierwszy dotrze na metę.
- Dixit Odyseja - jest to narracyjna gra karciana, w której wymyślamy i odgadujemy skojarzenia do wieloznacznych, bogato ilustrowanych kart. W każdej rundzie jedna z osób zostaje Bajarzem - wybiera dowolną kartę z ręki i podaje hasło, które jej zdaniem odzwierciedla obrazek, może to być pojedyncze słowo, całe zdanie, cytat lub fragment piosenki czy filmu. Kolejne osoby wybierają spośród swoich kart po jednej pasującej do słów Bajarza, a następnie wszystkie obrazki są tasowane. Zadaniem graczy jest odgadnięcie, który obrazek był tym pierwszym. Dixit to niezwykle uniwersalna zabawa, która pozwala nam rozwijać swoją kreatywność i lepiej poznawać naszych najbliższych. Próbując zgadnąć, co mieli na myśli inni gracze, uczymy się wczuwać się w ich tok myślenia.
- Cortex 2 - ta szybka i wesoła gra pozwoli dzieciom wzmocnić pamięć, refleks i logiczne myślenie, jednocześnie dając masę frajdy. Najmłodszy z graczy odwraca górną kartę ze stosu, kładąc ją tak, by wszyscy mogli odczytać jej treść. Gdy któryś z graczy stwierdzi, że zna odpowiedź, natychmiast zakrywa kartę dłonią i wykrzykuje odpowiedź. Gdy zabierze rękę, sprawdzacie, czy miał rację i jeśli tak - otrzymuje tę (zakrytą) kartę przed sobą. Jeśli gracz uzbiera 2 karty o takim samym rewersie, to wymienia je na jedną z 4 części układanki. Jeśli nie miał racji, kartę wtasowujecie do stosu i rozpoczynacie następną rundę. Gracz, który właśnie się pomylił nie może udzielać odpowiedzi przez następną kolejkę.
- Zakodowany kosmos - gra Zakodowany kosmos wprowadzi najmłodszych do świata algorytmów bez użycia komputera. W trakcie rozgrywki dzieci uczą się tworzenia poleceń w języku programowania. Rozwijają w ten sposób myślenie logiczne i orientację przestrzenną. Doskonalą przy tym zdolności niezbędne zawodowym programistom, m.in. koncentrację, wytrwałość oraz cierpliwość w poszukiwania rozwiązań - omijając kosmiczne przeszkody, blokując innych graczy i wykorzystując ułożone przez nich trasy. Zakodowany kosmos wykorzystuje STEM, czyli nowe podejście do uczenia się. Łączy zagadnienia z różnych obszarów: nauk ścisłych, nowoczesnych technologii, inżynierii i matematyki, pozwala efektywniej myśleć, rozwiązywać problemy. Zakodowany kosmos wprowadzi dziecko w podstawy programowania, równoległe zapewniając mu wspaniałą kosmiczną przygodę.
- Monopoly Tatry i Zakopane - w tej edycji gier "Monopoly" wędrujesz po najpiękniejszych polskich szczytach wraz z rodziną lub paczką przyjaciół. Można kupować najpiękniejsze miejsca, które spotykasz na swojej drodze i pola dostawców usług. Jest wiele sposobów na zajęcie najlepszych miejsc na planszy. Niezliczone piękne trasy o różnych stopniach trudności to gratka zarówno dla zaprawionych taterników, jak i dla początkujących wędrowców.
- Papua - każdy gracz w tej grze otrzymuje plansze zadania z egzotycznymi wyspami. Trzeba je jak najszybciej połączyć mostami. Gracze mają do dyspozycji fragmenty konstrukcji o różnych kształtach i długości. Buduj, obracaj, przekręcaj i kombinuj z ustawieniami mostów. Uważaj na wulkany! Kto najszybciej rozwiąże swoją łamigłówkę, zdobywa szacunek miejscowych Papuasów i punkty zwycięstwa. Trzy poziomy trudności pozwolą dostosować grę do wieku i umiejętności graczy.
- Scrabble - podstawowa, najbardziej popularna wersja gry, w której LICZY SIĘ KAŻDE SŁOWO. Klasyczna gra w Scrabble polega na wymyślaniu powiązanych ze sobą słów i układaniu ich na planszy w sposób przypominający krzyżówkę. Słowa układa się z płytek z literami o różnej wartości punktowej, a wygrywa ten, kto za ułożone słowa zdobędzie najwięcej punktów. Prawdziwym wyzwaniem jest układanie słów na tych polach planszy, na których można dostać premię i uzyskać najwyższą punktację.
- Ryzyk Fizyk - to jedna z najpopularniejszych gier quizowych na świecie. Zebrano w niej zabawne, ciekawe, niezwykłe pytania z różnych dziedzin. Jednak nie musisz być ekspertem w każdej z nich. Wygrasz, jeśli obstawisz właściwe odpowiedzi i zaryzykujesz w odpowiednim momencie. Ile ważył najcięższy w historii mistrz sumo? Ilu ludzi spacerowało po Księżycu? Ile koni wzięło udział w ekranizacji „Krzyżaków”? Ile jest okien w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie? Jaka jest największa prędkość ssaka? Znasz odpowiedzi na te pytanie? Jeśli tak – wystarczy podać prawidłową liczbę. Jeśli nie – można spróbować zgadnąć. A może zaryzykujesz i postawisz dolary na odpowiedź innego gracza.
- Koncept - w grze Koncept celem jest odgadywanie haseł pokazywanych przez innych graczy. Pokazujący nie może się odzywać ani nic pokazywać, czy rysować, do dyspozycji ma tylko planszę z różnymi obrazkami i za pomocą znaczników będzie wskazywał te, które będą miały graczy naprowadzić.
- Splendor - jest dynamiczną i niemal uzależniającą grą w zbieranie żetonów i kart, które tworzą zasoby gracza, umożliwiające mu dalszy rozwój. Gracze wcielają się w renesansowych kupców, którzy próbują nabyć kopalnie klejnotów, środki transportu, sklepy - wszystko to w celu zdobycia jak największego prestiżu. Gdy będziesz już dostatecznie bogaty, być może zaszczyci Cię swą wizytą przedstawiciel szlachty, co jeszcze podniesie Twój prestiż w oczach konkurencji.